اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

هوای سالم در ریه‌های شهر اصفهان+ تصاویر

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان امروز با میانگین شاخص کیفی 67 در محدوده سالم قرار داشت، اما از روز جمعه تا یکشنبه اصفهان هوای پاک را در ریه‌های خود تنفس کرده بود.

هوای سالم در ریه‌های شهر اصفهان+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان امروز با میانگین شاخص کیفی 67 در محدوده سالم قرار داشت، اما از روز جمعه تا یکشنبه اصفهان هوای پاک را در ریه‌های خود تنفس کرده بود و به ترتیب میانگین شاخص کیفیت هوا در این روزها 32، 42 و 44 بود، این در حالی است که اصفهان به دلیل شرایط پایداری جو در وضعیت ناسالم برای عموم قرار داشت.   

میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 12 ظهر امروز، به میانگین 67 رسید که در محدوده هوای پاک قرار دارد، میدان احمدآباد با شاخص 86 آلوده ترین ایستگاه شهر است و بزرگراه خرازی با شاخص 85، چهارباغ خواجو با شاخص 69 و خیابان استانداری و خیابان دانشگاه با شاخص 57 بیشترین آلودگی را برای امروز داشتند، خیابان رودکی نیز با شاخص 45 امروز هوای پاکی را تجربه کرد.

شهرستان‌های استان هم وضعیت خوبی به لحاظ کیفیت هوا دارند، در این بین مبارکه 5 روز هوای پاک متوالی و نجف آباد 4 روز هوای پاک متوالی را تجربه کرده اند در حالی که هر دو پیش از این 2 روز هوای ناسالم برای عموم را تجربه کرده بودند، سجزی نیز برای دوازدهمین روز متوالی هوای سالم را در ریه های خود تنفس میکند، شاهین شهر نیز در روند تناوبی گذر از وضعیت پاک به سالم 5 روز گذشته را سپری کرده و امروز هم با شاخص 59 در وضعیت سالم قرار داشت، میانگین شاخص کیفی هوا در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 12 ظهر امروز در شهرستان نجف‌آباد به 41، مبارکه به 37، شاهین‌شهر به 59 و سجزی به 60 رسید.

شاخص کیفی هوا(AQI) یا شاخص آلودگی هوا(PSI) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق(ذرات کوچک‌تر از 10 میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف هستند را تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را در سطوح مختلف نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، بر اساس شاخص آلودگی هوا، این شاخص از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم، 301 تا 500 خطرناک است.

آخر هفته اصفهان با کاهش کیفیت هوا

ساناز جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در رابطه با وضعیت هوای اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی نسبتاً پایدار و آرام بر روی استان طی 3 روز آینده است، پیش‌بینی می‌شود که در قالب مناطق استان آسمان به صورت صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد باشد.

کارشناس مسؤول پیش‌بینی هوای اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: از روز سه‌شنبه تا پایان هفته با توجه به پایداری جو و سکون نسبی هوا در مناطق صنعتی و پرجمعیت استان از جمله کلان‌شهر اصفهان روند افزایش غلظت آلاینده‌های جوی انتظار می‌رود که به ویژه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه منجر به کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که دمای هوا در 24 ساعت آینده در اکثر مناطق استان یک تا 2 درجه افزایش خواهد داشت، گفت: دمای شهر اصفهان در گرمترین ساعات 14 درجه سانتیگراد و در سردترین ساعات یک درجه سانتیگراد خواهد بود، گرمترین نقطه استان، چوپانان با دمای 21 درجه سانتیگراد  و سردترین نقطه هم بویین میاندشت با دمای 9 درجه زیر صفر است.

در هوای آلوده چه بخوریم؟

با توجه به کاهش کیفیت هوا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه امکان افزایش آلاینده‌ها و تجربه هوای ناسالم وجود دارد، بنابراین باید توجه داشت که شهروندان در روزهایی که جو نسبتاً پایدار و شرایط برای انباشت آلاینده‌ها مهیا است، حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند و در معرض استنشاق هوای آلوده قرار نگیرند و به خصوص از فعالیت بدنی در فضای باز، در روزهای آلوده پرهیز شود.

همچنین شایان ذکر است که مواد غذایی حاوی ویتامین E، C، D، کاروتئویدها و سلنیم آنتی‌اکسیدان می‌توانند سموم ناشی از آلودگی هوا را از بدن خارج کنند، این مواد در شیر، زرده تخم‌مرغ، روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، سبزیجات پهن‌برگ، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو و زردآلو وجود دارد.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول